Jak řešit dluhy
— 18.4.2019Konsolidace Také nazývané refinancování je sloučení 2 a více dluhů. Určené na hypotéku, kontokorent, kreditní karty a jakékoliv jiné úvěry….
Opilí cyklisté jsou už dnes jednou z nejrizikovějších skupin a mají na svědomí značné množství nehod. Zrušení nulové tolerance alkoholu za řídítky jízdních kol, kterou navrhují senátoři, by tak podle odborníků přineslo ještě více zraněných a obětí.
Česká republika je dnes jedním z mála států, kde platí režim nulové tolerance k alkoholu u všech účastníků silničního provozu. Kromě Česka je tomu tak jen v dalších sedmi evropských zemích a to včetně Ruska a Ukrajiny.
„Může se zdát paradoxní, že je Česká republika jednou ze zemí s nejvyšší spotřebou alkoholu a zároveň, pokud jde o následky nehod zapříčiněných alkoholem při řízení, patří k lepšímu průměru. Je to ale právě tím, že máme výjimečné privilegium, tedy že máme nulovou toleranci, která vytváří ve společnosti jednoznačnou psychologickou bariéru,“ říká Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu.
Zrušení nulové tolerance za řídítky by se mělo vztahovat na cyklostezky i silnice třetí třídy. „Restrikcí jsme nikdy nenaučili lidi, aby se chovali zodpovědně,“ dodal k tomu Vosecký.
Podle odborníků odborníků z Centra dopravního výzkumu (CDV), Besipu i zahraničních bezpečnostních organizací, kteří se v pondělí sešli na semináři v Poslanecké sněmovně, by to však byla velká chyba. Už dnes jsou totiž cyklisté jednou z nejrizikovějších skupin a rozvolnění pravidel by podle expertů mohlo snadno vést k jejich ještě větší svéhlavosti.
„Patnáct procent všech nehod způsobených pod vlivem alkoholu mají na svědomí právě cyklisté,“ říká Tomáš Neřold pověřený vedením Besipu. Upřesňuje, že v loňském roce stálo požití alkoholu za 4 251 nehodami, tedy za 4,1 procenty z celkového počtu nehod. A opilí cyklisté z nich zavinili 638.
Možná ještě důležitějším údajem je podle Neřolda skutečnost, že u cyklistů je alkohol obecně velmi častou příčinou nehody. „Jsou velmi rizikovou skupinou. Oproti řidičům motorových vozidel hraje u nehod, které cyklisté zavinili, alkohol roli sedmkrát častěji,“ vysvětluje Neřold. Výsledkem je tak varovná statistika, která ukazuje, že loni byla opilá více než čtvrtina všech cyklistů, kteří nehodu způsobili.
A nemluvíme jen o těch zpitých zcela pod obraz. Cyklisté, kteří měli v krvi do 0,5 promile alkoholu, tedy takoví, jimž by navrhovaná legislativa nově pití tolerovala, loni zavinili jedenáct procent ze všech nehod, jejichž viníkem byl opilý jezdec na kole, a dokonce dvacet procent z těch, během nichž někdo zemřel, nejčastěji sám cyklista.
„Takže pro takovouhle rizikovou skupinu, která je už dnes problematická, budeme ještě rozvolňovat pravidla?“ ptá se ředitel CDV Jindřich Frič a připomíná, že cílem České republiky je dostat se do roku 2020 v oblasti bezpečnosti silničního provozu na úroveň srovnatelnou s průměrem Evropské unie. „Takovéto opatření k tomu určitě nepřispěje,“ dodává.
Návrh senátorů bude ještě projednávat dolní komora parlamentu, která předchozí podobnou novelu v roce 2015 zamítla.
Seminář v Poslanecké sněmovně se však nezabýval jen cyklisty, ale také alkoholem na silnicích obecně. Mimo jiné také tím, jak by měl stát přistupovat k recidivistům.
Odborníci proto probírali i možné zavedení takzvaných alkoholových zámků, tedy zařízení, které opilému řidiči znemožní nastartovat vozidlo a odjet. Česko by tak mohlo jít ve stopách například Finska, kde podobné opatření funguje jako alternativa k úplnému zákazu řízení. V úvahu připadá například u profesionálních řidičů, pro něž může být ztráta řidičského průkazu likvidační.
Zkušenosti ze zahraničí nicméně ukazují, že poté, co je alkoholový zámek z vozidla odstraněn, se řidiči často vracejí k zažitým zvykům a znovu sedají za volant opilí. „Alkoholové zámky proto fungují jedině tehdy, pokud řidiči současně projdou rehabilitačním kurzem, v němž dostanou příležitost změnit své postoje a motivaci a nastaví si svoji vlastní strategii, jak se do budoucna jízdám pod vlivem alkoholu vyhnout“, vysvětluje psycholožka z CDV Veronika Kurečková.
O zavedení rehabilitačních programů pro řidiče, kterým je opakovaně odebrán řidičský průkaz se už v Česku hovoří několik let. Zatím jsou však stále ve fázi legislativních příprav.
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/alkohol-cykliste-nulova-tolerance-senat-ridici-za-volantem-p4l-/domaci.aspx?c=A180528_140529_domaci_hell
Přidat komentář
You must be logged in to post a comment.