Zloděje budou v obchodech chytat chytré regály i robotičtí detektivové

0 352

V domě ve Vodičkově ulici bude návštěvníky od srpna vítat automatický recepční, v obchodním centru v Letňanech už zkušebně pracuje robotický strážný. Běžně takhle začínají sci-fi příběhy, ale tento případ je jiný.

Obchodní řetězce si z marketingových důvodů přejí, aby bylo nakupování co nejjednodušší. Instalují samoobslužné pokladny a nově dokonce skenery Scan & Shop. Zákazník si s terminálem přejede zboží, dá si ho do košíku a u čáry pokladen se mu jen odečtou peníze. Netřeba zdůrazňovat, že jde o příležitost pro zloděje.

Chytrý regál rozpozná i zboží pod kabátem

Policie krádeže v obchodních centrech podle mluvčí Evy Kropáčové samostatně neeviduje. Osmnáct tisíc krádeží do roka – padesát denně. A jak jim zamezit?

Samoobslužná pokladna funguje alespoň na principu vážení zboží. Zkontroluje, že zákazník opravdu zadává na displeji a platí zboží, které si dává do tašky. Ohlídat nakupujícího se skenerem je však těžší. Zabývá se technologií chytrý regál, která sama hlídá, kolik zboží je v polici, a porovná ho s evidencí toho, co bylo zaplaceno. Můžete prakticky v reálném čase kontrolovat, jestli se zboží ztrácí. Tahle funkce není rozšířená, ale do budoucna určitě bude. Výrobkům, které se často kradou, říkají detektivové slangově „senzitivní“, prostě „citlivé zboží“.

A chytrý regál jde naprogramovat i tak, že jakmile si někdo odebere citlivé zboží, třeba drahý alkohol, natočí se jeho směrem kamera, aby zkontrolovala, jestli si ho neschovává pod kabát. Totéž lze udělat i v případě, že si někdo vezme větší množství zboží, třeba dvacet čokolád. Většina lidí si dvacet čokolád najednou nebere.

Stejná váha, různá cena

Asi největším problémem je v současnosti takzvaný „množstevní podvod“. Ten je možný od doby, kdy lidé dělají obrovské nákupy a vozík naplněný zbožím jednoho druhu není nápadný.

Všichni znají situaci, kdy člověk podá pokladní k naskenování jednu lahev a je dotázán, kolik jich ve vozíku má. Když schválně uvede o trochu menší číslo, nezjistí se to ve shonu snadno. Když prodavačka přece jen odhalí nesrovnalost, tak se zákazník omluví, že se spletl.

Již zmíněnou samoobslužnou pokladnu jde podvést tak, že si zloděj zjistí, které jiné drahé zboží váží stejně jako to levnější. Namarkuje levnou čokoládu, na váhu dá drahou.

Přitom ještě před pár lety se zdály krádeže a triky zlodějů ve srovnání s dneškem takřka předpotopní. Stejně jako způsoby boje proti nim.

Zloději si nosili do samoobsluhy tašky vystlané alobalem, aby jim zboží při návratu nepípalo u rámu. Bezpečnostní agentury spoléhaly na armádu strážných na ploše a každý obchod měl svoje kamerové centrum. Dnes je to efektivnější. Poskytuje se služba vzdáleného dohledu. Na operačním středisku sedí několik lidí, kteří jsou opravdu dobře vyškoleni a vědí, jak se pachatelé chovají. Ti mají pod dohledem několik hypermarketů najednou, a když uvidí zloděje, hned volají ostraze na místě.

A pak je tu již zmíněný robot-strážný testovaný v Letňanech. Jmenuje se SAM a vyrobila ho firma Robot Security Systems. Zloděje ještě nehoní, ale dokáže poznat, jestli jsou všude zavřené dveře, jestli někde nehoří, a může nést i systém rozpoznávání obličejů.

 

 

Admin

Všechny příspěvky autora: Admin

Website: http://www.grandmedia.cz

Podobné články

Přidat komentář

You must be logged in to post a comment.