miminko

Děti trpí v autech jako v peci.

0 67

Nejprve tříletá holčička v Brně, poté o půl roku mladší dítě na Slovensku. Zapomenuté v autě a upoutané do sedačky bojovaly děti s vysokými teplotami v autech. I když jsou venku teploty kolem dvaceti stupňů, uvnitř vozu rychle stoupají. Co se děje s dětským tělem v kabině vozu?

Letní horka nastoupila nečekaně rychle. A objevily se první případy dětí zapomenutých v autě, které vlivem horka zkolabovaly. Zatímco brněnský případ dopadl pro tříletou holčičku dobře, pravděpodobně díky zásahu kolemjdoucího všímavého muže, dítě ze Slovenska v horku uvnitř vozu zemřelo. Jeho matka si odskočila na vyšetření do nemocnice.

Tělo jako v peci

Jak je možné, že se řidiči nepoučí a případy se stále opakují? Podle odborníků si lidé neuvědomují, jak může být pár minut fatálních. Tělo dítěte je na horko mnohem citlivější a mnohem rychleji dochází k přehřátí organismu a kolapsu. Dětské tělíčko totiž obsahuje mnohem více vody, takže je citlivější na změny teplot a přehřátí. Za několik minut se dítěti vlivem vypocené vody a dehydratace zhustí krev. Ostatně, v rozpáleném autě je zle i dospělému člověku ve skvělé kondici.

„Reflexní mechanismy jsou ještě nezralé a termoregulace není u dětí plně vyvinutá. Rychle proto dochází k přehřátí organismu a vyčerpání. Dítě se nejdříve potí, pak dochází k motání hlavy, křečím z horka, apatii a poruše vědomí,“ uvedla lékařka a mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje Barbora Truksová Zuchová.

Dítěti tedy roste teplota těla a to se snaží všemožně ochlazovat – potem nebo krevním oběhem, který se v horku soustředí k povrchu těla. Pokud však teplota v autě naroste příliš, rozdíly v teplotách se smažou a tělo už se nemá jak ochladit. Dítěti chybí tekutiny a minerály a nevytváří se ani pot – tělo je dehydratované a chrání si zbytek tekutin na základní činnost orgánů. Dochází k přehřátí organismu a k nezvratným změnám.

Jak dlouho trvá, než dítě přijde o vědomí a dojde ke kolapsu organismu, se nedá říct přesně. „Každopádně je to otázka minut. Záleží na venkovní teplotě, věku dítěte, na tom, kdy naposledy pilo, či například na jeho zdravotním stavu. Vlivem ztráty vody, minerálů a solí však může dojít k zástavě oběhu, selhání ledvin a kolapsu jater a následně otoku mozku, v nejhorším případě k úmrtí,“ doplnila Zuchová.

Venku přitom nemusí být tropy. „Ponechání dětí v automobilu za prosluněného letního dne, navíc když panují vysoké teploty, je velmi nebezpečné. Ale už při teplotě okolního vzduchu okolo 15 až 20 stupňů Celsia snadno překročí teplota uvnitř auta hodnotu 45 stupňů,“ upozornil expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

V kabině peklo za deset minut

Teplota v kabině vozu narůstá velmi rychle, stoupá zhruba o deset stupňů za deset minut. „Pokud ovšem venku panují vysoké teploty, vychlazený interiér čerstvě zaparkovaného vozu se pro malé dítě změní ve smrtící past do deseti minut,“ varoval Budský. „Nebezpečný je nejen přímý sluneční svit, kdy hrozí úžeh, ale už sám rozžhavený a nehybný okolní vzduch – dítěti tak akutně hrozí úpal z horka,“ dodal.

Nechat dítě v autě, třebaže spící a jen na pět minut, Budský rozhodně nedoporučuje. „Původně plánovaných pět minut, kolik mělo trvat jen odskočení si za nákupem, se často protáhne. Někdy i více než na 10 minut, které už mohou pro dítě být hranicí mezi životem a smrtí,“ apeluje Budský.

Situace je pro dítě v autě o to horší, pokud zůstalo připoutané k autosedačce a nemůže se hnout. Potřebuje se protáhnout, ale není jak. Je mu nepříjemné horko, pobolívá ho hlava, která se motá, přicházejí závratě. Zprvu dítě poplakává a kňourá, pak už přichází křik a pláč, který však velmi vyčerpává.

Pobolívání hlavy se mění v ostrou bolest. Pokožka dítěte rudne a je zbrocená potem. Pokud se pot přestává tvořit, pokožka už se nemá jak ochlazovat a je jen horká a rudá. Zrychluje se dech, dítěti je na zvracení. Horečnaté stavy střídá zimnice a třesení. Tělem zmítají křeče. Pak už dítě přestává vnímat okolí, je vyčerpané a jen bezvládně lehce naříká. Následuje jen bezvědomí a smrt.

Alarmy a upozornění

Případy dětí zemřelých v autě se každoročně opakují a jen v USA zemřou každoročně desítky dětí. Po internetu tak kolují všeobecné rady typu dejte si na zadní sedadlo k autosedačce mobil či kabelku, které si vždy z auta automaticky berete. Nezapomenete tak ani na dítě. Nebo: zujte si jednu botu a dejte ji k autosedačce, v jedné botě z auta neodejdete.

Na situaci reagují i automobilky, které se snaží přijít s chytrým řešením, jak řídící rodiče upozornit, že vzadu sedí jejich potomek a je třeba jej při odchodu vytáhnout z vozu. Automobilka Hyundai přišla se systémem upozorňujícím na cestující na zadním sedadle (Rear Occupant Alert), který používá ultrazvukové senzory.

Systém varuje řidiče prostřednictvím zvukových a vizuálních upozornění. Pokud řidič vystupuje z auta, objeví se na displeji palubní desky výzva vybízející ke kontrole zadních sedadel (Check Rear Seats), a pokud senzory na zadním sedadle zaznamenají po odchodu řidiče pohyb, spustí se zvukový signál a rozblikají se světla. Má-li řidič auto propojeno se smartphonem prostřednictvím aplikace Hyundai Blue Link, dostane upozornění i na telefon.

Systém upozornění by se měl objevit v modelech Hyundai určených pro USA v příštím roce. „Je to první krok k předcházení tragédiím. Vnímáme, že jen krátká odmlka ve zdravém úsudku a pozornosti mohou mít hrozné následky,“ uvedl Mike O’Brien, viceprezident pro produktové, firemní a digitální plánování v Hyundai Severní Amerika.

Podobnou cestou jde i koncern General Motors, který do některých modelů aut Buick, GMC, Cadillac nebo Chevrolet zavádí funkci Child-Reminder nazvanou GMC Acadia. Zareagoval tak na dlouhodobé americké statistiky, které uvádějí, že průměrně zemře v rozpálených autech 37 dětí ročně, jen za rok 2016 zemřelo v USA 39 dětí. Na základě toho představil loni americký kongresman Tim Ryan zákon Hot Cars, který by vyžadoval poplašný systém do každého auta, jenž by řidiče na děti na zadních sedadlech upozornil. Zákon však neprošel.

Systém Acadia od General Motors reaguje na otevření a zavření zadních dveří auta deset minut před nastartováním vozu a během jízdy. Funkce jsou aktivní i v případě, že je auto nastartováno dálkovým ovládáním. Pokud se zadní dveře otevřou dříve, než řidič vypne motor, v autech se rozezní pět zvuků a na displeji palubní desky se objeví upozornění.

Problematiky se chytili i drobní podnikatelé. V USA jsou k dispozici různé alarmy od aplikací do telefonu přes detektory v čalounění autosedačky a sedadel až po klipy na bezpečnostní pásy, které jsou přes bluetooth propojeny s telefony. Většina z nich vydává zvukový či světelný signál, některé jsou propojené se smartphony a v případě opuštění auta posílají textovky. Jiné dokážou vyslat nouzový signál určitým kontaktům v telefonu, nebo se spojit s tísňovou linkou a lokalizovat vás na základě GPS, když je řidič příliš daleko od auta.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/deti-dite-horko-auto-kabina-zar-pec-upal-uzeh-kolaps-smrt-autosedacka-1jd-/automoto.aspx?c=A180613_130529_automoto_taj

 

Admin

Všechny příspěvky autora: Admin

Website: http://www.grandmedia.cz

Podobné články

Přidat komentář

You must be logged in to post a comment.