S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

0 13

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají vzpomínat testovací jezdci autonomních aut v Americe. Dva významné nové trendy v autoprůmyslu, elektromobilita a autonomní řízení, jsou některým proti chuti. Proti robotickému autu jdou s kamením či revolverem.

Případ, který se odehrál v říjnu loňského roku v americkém Chandleru nedaleko Phoenixu, není nijak ojedinělý. V pravé poledne zde z parku vyběhl útočník a zamířil přímo ke svému cíli, samořiditelnému vozu značky Waymo, které právě čekalo na zelenou na blízké křižovatce. Podezřelý muž, zhruba dvacetiletý mladík, blíže nespecifikovaným předmětem rozřízl autu jednu z pneumatik a beze stopy zmizel mezi okolními domy.

Podle informací deníku The New York Times šlo o jeden z více než dvaceti útoků, které se odehrály během posledních dvou let v Chandleru, kde Waymo od roku 2017 testuje své vozy. Waymo je projektem samořiditelných aut společnosti Google, který obyvatelé nevítají vždy s otevřenou náručí. Městští úředníci se setkávají se stížnostmi týkajícími se jak bezpečnosti, tak možných ztrát zaměstnání a obyvatelé města často různými způsoby projevují své pochybnosti a obavy související s rozšiřováním projektů umělé inteligence.

Podle policejních záznamů házeli někteří útočníci na vozy Waymo kameny, jiní se pokoušeli vytlačit auta ze silnice. Jedna žena byla spatřena, jak na vozidlo hlasitě křičí, ať okamžitě zmizí z její čtvrti. Další muž zastavil vedle robotického vozu a hrozil zaměstnanci sedícímu uvnitř umělohmotnou tyčí.

Dochází i k nebezpečnějším situacím, jako když útočník hrozil testujícímu řidiči sedícímu za volantem Wayma revolverem. Policistům řekl, že auty bez řidiče „pohrdá“ a upozornil na případ z března loňského roku, kdy autonomní auto společnosti Uber v nedalekém městě Tempe srazilo a usmrtilo ženu na přechodu.

„Jsou přece jiná místa, kde by se tato auta mohla testovat,“ říká v rozhovoru pro deník The New York Times 37letý Erik O‘Polka, který byl v listopadu loňského roku vyšetřován policií za opakované útoky na vozy Waymo. Několikrát se pokusil svým vozem Jeep Wrangler vytlačit Waymo z vozovky, v jednom případě jel přímo proti autonomnímu autu natolik agresivně, že bylo nuceno nouzově zastavit.

Jeho žena Elizabeth dodala, že se manžel „baví tím, když prudce zabrzdí před autonomním autem“. Sama už několikrát jela po silnici tak, aby ji tyto vozy byly nuceny předjet, a přitom na ně hlasitě pokřikovala, aby opustily její čtvrť. Problémy podle nich začaly v okamžiku, kdy jedno z autonomních aut málem srazilo jejich desetiletého syna, který si hrál v nedaleké slepé ulici.

„Zástupci firmy uvádějí, že potřebují testování ve skutečném provozu, já se ovšem v žádném případě netoužím stát chybou v jejich testu,“ uvádí O‘Polka, majitel společnosti poskytující informační technologie malým podnikatelům. „Nikdo se nás neptal, zda chceme být součástí jejich beta testování,“ dodává jeho žena, která s ním ve firmě spolupracuje.

Podle informací místního deníku The Arizona Republic bylo v Chandleru dosud oznámeno 21 útoků na vozy Waymo. Někteří analytici očekávají rozšíření tohoto jevu, především v souvislosti s čím dál intenzivnějšími diskuzemi na téma autonomních aut. V americké společnosti se šíří obavy, že by autonomní auta mohla připravit mnohé řidiče o zaměstnání, ale i z toho, že by auta bez řidičů převzala kontrolu nad mobilitou.

„Lidé se právem obávají,“ říká Douglas Rushkoff, mediální teoretik z univerzity v New Yorku a autor knihy „Házení kamení na vozy Google“. „Rozšiřuje se názor, že velké korporace, které pracují na zdokonalování technologií aut bez řidičů, nemají na srdci náš nejlepší zájem,“ dodává Rushkoff. „Vždyť jen pomyslete na lidi, kteří sedí uvnitř těch vozů a předávají své vědomosti umělé inteligenci, která je v brzké době nahradí.“

„Nouzoví řidiči“, kteří zatím jezdí ve vozech Waymo a stali se již oběťmi nesčetných útoků, policistům v Chandleru řekli, že jejich firma nehodlá podávat na útočníky trestní oznámení. Policejní úředníci k tomu uvedli, že Waymo nechce poskytovat videozáznamy útoků pro účely vyšetřování.

William Johnson z chandlerské policie popsal, že v červnu loňského roku viděl Chrysler PT Cruiser, jak schválně vybočuje z jízdního pruhu, aby tím zmátl za ním jedoucí vozidlo Wayma. Manažer společnosti předložil Johnsonovi záznam události, nicméně nepředal ho k bližšímu prozkoumání. Podle Johnsona manažer oznámil, že jeho společnost nechce, aby se policie případem důkladněji zabývala. Zdůraznil, že není žádoucí, aby bylo testování v Chandleru z jakéhokoli důvodu přerušeno.

Mluvčí Wayma Alexis Georgesonová uvedla, že se útoky týkají pouze malého procenta z celkových 25 tisíc mil, které vozy její firmy po státu Arizona denně najedou. „Bezpečnost našich řidičů, pasažérů i veřejnosti je naší absolutní prioritou,“ uvedla. „Za poslední dva roky se setkáváme s pozitivním ohlasem od obyvatel Arizony, kteří nový vývoj vítají a věří, že nová technologie zajistí větší bezpečnost na našich silnicích.“

Mluvčí dále uvedla, že společnost bere vážně bezpečnost svých „nouzových řidičů“ a odmítá tvrzení, že se Waymo snaží vyhnout negativní publicitě tím, že zametá veškeré útoky na její auta pod koberec: „Evidujeme informace o útocích, které by mohly představovat riziko či nebezpečí, a v případech útoků či vandalismu poskytujeme úřadům potřebné fotografie a videozáznamy.“

Úřady v Chandleru a v celé Arizoně zůstávají vůči testování vozů Waymo a dalších autonomních aut otevřené. Rob Antoniak, provozní ředitel společnosti Valley Metro, která dohlíží na systém městské hromadné dopravy ve Phoenixu, na Twitteru uvedl, že Arizona nadále vítá autonomní auta s otevřenou náručí. „Nesmíme dopustit, aby kriminální útoky jednotlivců zmařily vývoj dopravy budoucnosti,“ uvedl Antoniak.

Útoky na autonomní auta však nepředstavují jediný způsob, jakým Američané brání pokroku. V zemi, kde rok od roku přibývá fanoušků elektromobilů, stejným tempem narůstá i počet jejich odpůrců. Nezřídka se tak stává, že dochází ke konfliktům mezi uživateli elektromobilů a vozů se spalovacími motory.

V poslední době přibývá případů, kdy majitelé velkých pick-upů blokují parkovací místa u dobíjecích stanic a tím majitelům elektromobilů Tesla znemožňují dobití jejich vozu. Pro fenomén blokování nabíjecích míst už se objevil speciální výraz „icing“, který vychází ze zkratky ICE (Internal Combustion Engine, tedy spalovací motor) a vyjadřuje zablokování nabíječky vozem se spalovacím motorem.

O důvodech, proč budí značka Tesla mezi Američany takový odpor, se v médiích pouze spekuluje. Jde přece o americkou značku, která vytváří pracovní místa. Mnozí občané však nesympatizují s vládní finanční podporou elektromobility a především značky Tesla a snaží se dát svůj názor nejrůznějšími způsoby najevo.

Třeba blokováním dobíjecích stanic. Policie nebo zaměstnanci supermarketů, na jejichž parkovištích rychlonabíječky Tesly jsou, už řešili několik incidentů, při nichž řidiči amerických mastodontů prolévajících si hrdlo benzinem slovně napadali „teslisty“ a nadávali jim.

 

Admin

Všechny příspěvky autora: Admin

Website: http://www.grandmedia.cz

Podobné články

Přidat komentář

You must be logged in to post a comment.